En hisnande spelupplevelse möter flygresenärerna på Skellefteå flygplats där de framför en 82 tums touch skärm kan styra flygande robotar enbart med kroppens rörelser.
Bakom installationen Woodbot Pilots på Skellefteå Airport finns bland annat Adopticum och Interactive Institute Umeå, båda viktiga partners till ProcessIT Innovations.
Flygplatschefen Robert Lindberg var först ut vid invigningen att pröva nya spelet Woodbot Pilots.
Flygplatsspelet är frukten av ett forskningsprojekt som knyter samman flera branscher och företag i Skellefteås innovationsdrivna region. North Kingdom, Skellefteås egna kungligheter inom digital kreativitet, är en av huvudaktörerna i projektet. Roger Stighäll berättar om upprinnelsen till projektet:
– Förra året träffade vi Adopticum, som är ett center för industriell optik, och fick en demonstration av en 3D-kamera från Fotonic, som jobbar med time-of-flight teknik. Vi såg omedelbart potential och tillämpningsmöjligheter inom interaktiv kommunikation.
Fotonics 3D-kamera använder laser för att avläsa objektens position och form. Microsofts teknik för Xbox Kinect fungerar på liknande sätt men har betydligt kortare räckvidd. Adopticums vd Emil Hällstig förklarar:
– Vi fokuserar ju i första hand på industriella tillämpningar som kräver mer än att avläsa datorspelares rörelser i ett vardagsrum, men när de kreativa idéerna började flöda efter mötet med North Kingdom blev det här ett mycket intressant sidospår. Inte minst eftersom olika kompetenser från flera företag och branscher i regionen kunde samverka till något unikt.
Nöjda över att tekniken fungerar så bra är Jonas Sjöberg, Adopticum, och Daniel Fällman och Olov Wikberg, Interactive Institute Umeå.
Komplicerad men lättanvänd teknik
Interactive Institute Umeå forskar inom framtidens interaktionsteknik och har bidragit till projektet genom sin specialistkunskap.
– Tillämpningen är på många sätt unik, inte minst då den ger inblick i hur vi kommer att interagera med våra datorer i framtiden. Historiskt sett har ju relativt enkla tekniska lösningar varit svåranvända, som till exempel videobandspelare eller en dator. I det här projektet har vi dock velat göra precis tvärt om, att genom en ganska komplicerad teknisk tillämpning göra interaktionen enkel och intuitiv för användaren, berättar Daniel Fällman, studioföreståndare och forskningsledare.
Kreativiteten utmynnade i projektet Woodbot Pilots, som finansierats av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Genom att skapa en installation baserad på den senaste forskningen inom området interaktionsdesign har alla parter fått lyfta sig själva för att ro projektet i land.